Sant Quirze i santa Julita, fill i mare, màrtirs cristians
Part central de l'altar major. |
A terres de l’Àsia Menor, per on sant Pau i
sant Bernabè havien predicat els ensenyaments de Jesucrist, vivia la jove
cristiana Julita. De noble família, estava feliçment casada amb un distingit
marit. Dotada de les virtuts pròpies de la fidelitat a Crist: la humilitat, la
prudència, la discreció, la caritat i era exemple per a tothom que l’envoltava.
A l’edat de 22 anys, Julita va quedar vídua. El seu fill Quirze, fruit
del seu matrimoni trencat bruscament, encara es trobava en edat de bressol. Des
d’aquell moment es va dedicar intensament a la cura del seu plançó i,
especialment, a la seva formació com a cristià.
Talla de Sant Quirze i Santa Julita que presideix l'altar major. |
Alexandre, governador de la regió, va rebre
les ordres que l’emplaçaven a l’extermini del cristianisme. De pas per la
ciutat, va assabentar-se que hi vivien una mare i un fill, de només tres anys,
que acollien aquesta fe. Els soldats van detenir, arrestar Julita i Quirze per
conduir-los davant el seu cap.
Talla de Sant Quirze i Santa Julita que es custòdia a la rectoria. |
Julita, després de contemplar la terrible
escena, va iniciar una oració pregant que l’ànima de Quirze fos acollida al Cel
al costat de Nostre Senyor. En aquell moment, el governador Alexandre, frisós,
va encomanar els seus soldats a reforçar els suplicis contra el cos de la noia.
Finalment, com a darrera acció dirigida a fer-la callar per sempre, va ordenar
que fos decapitada.
La tradició situa aquest fet en la data del 16
de juny de l’any 305.
Els dos cossos dels màrtirs van rebre
sepultura, en lloc distant, per dues serventes que, amagades, havien seguit els
fets terribles. Una d’aquestes, anys després i quan el nou emperador Constantí
havia promogut la llibertat de culte, va recuperar les restes i els va donar
una tomba més digne iniciant-se el culte als dos màrtirs. La difusió del culte als dos màrtirs en terres
catalanes s’ha de situar durant l’ocupació franca a l’alta edat mitjana. La
causa es troba en la decisiva participació de sant Amador, bisbe de la ciutat
d’Auxerre situada a la Borgonya. El prelat va dur les relíquies d’Orient a
França i en va consolidar la devoció per tot el territori d’influència franca a principis del segle V.
Joan Arimany i Juventeny
Fonts:
Croisset, Jean. Año cristiano. Madrid: Viuda de Rodríguez, v. 3, p. 1039 – 1044
Ferrando, Juan. Iconografia de los Santos. Barcelona: Ediciones Omega, 1950, p. 233
Réau, Louis. Iconografia del arte cristiano. Barcelona: Ediciones del Serbal, 2002, t. 2, v. 5, p.108-110
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada